Lessebos kommunfullmäktige 28 oktober 2024

Primära flikar

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Neira Dedic

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Ingegerd Widerström (M)

Talare

Joachim Danielsson (S)

Talare

Ingegerd Widerström (M)

Talare

Greger Franzén (M)

Talare

Anders Palmengren (S)

Talare

Greger Franzén (M)

Talare

Anders Palmengren (S)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Per-Anders Johansson, revisionen

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Maria Trulsson, ekonomichef

Talare

Roland Björk (M)

Talare

Marcus Dackling (M)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Susanne Seluska (V)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

Marcus Dackling (M)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Mötets öppnande

1. Upprop

Parentation, tyst minut

2. Val av justerare

3. Fastställande av föredragningslistan

4. Allmänhetens frågestund

5. Ledamöternas frågestund

6. Information angående granskningsrapport av kommunens ägarstyrning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att notera informationen till protokollet.

Ärendebeskrivning

Revisionen har överlämnat en granskningsrapport av kommunens ägarstyrning, utförd av revisionsbolaget EY, till kommunstyrelsen och bett kommunstyrelsen svara på frågor om hur man avser att agera utifrån rapportens rekommendationer. Revisonen önskade svar på sina frågor senast 17 oktober. Kommunstyrelsen beslutade 15 oktober att avge svar till revisorerna enligt beslutsunderlag ” Beslut KS 2024-10-15 Svar på revisionens frågor angående granskningsrapport av kommunens ägarstyrning”

I missiv daterat 2024-09-13 framkom att revisorerna vill att granskningsrapporten ska till kommunfullmäktige för föredragning. Revisorerna deltar därför på kommunfullmäktige 28 oktober för en föredragning av granskningsrapporten.

Bakgrund

Revisorerna i Lessebo kommun har gett EY i uppdrag att genomföra en granskning med syfte att bedöma huruvida kommunen genom sitt ägarutskott utöver en ändamålsenlig uppsikt och styrning av kommunens hel- och majoritetsägda bolag. 

7. Delårsrapport för Lessebo kommun per 2024-08-31

Beslut

Kommunstyrelsen beslutar att:

1. Föreslå kommunfullmäktige besluta att godkänna delårsrapport för Lessebo kommun per 2024-08-31 och översända den till revisorerna.
2. Invänta handlingsplaner från socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden enligt reglementen till nästkommande sammanträde 12 november.
3. Föreslå kommunfullmäktige notera att Socialnämnden samt Barn- och utbildningsnämnden enligt lämnad prognos inte klarar verksamheten inom de av fullmäktige beslutade budgetramarna för 2024.

Ärendebeskrivning

Kommunledningsförvaltningen har upprättat delårsrapport för perioden januari till och med augusti 2024 med helårsprognos. Resultatet för bokslutsperioden uppgår till -4,6 mkr och prognosen för helåret uppgår till -20,4 mkr. Budgeterat helårsresultat uppgår till 6,5 mkr. Ekonomichef Maria Trulsson redogör för ärendet. 

8. Redovisning av erhållet lokalt partistöd 2023

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna redovisning av erhållet lokalt partistöd 2023.

Ärendebeskrivning

Kommunfullmäktige beslutade 2022-11-21 om fördelning av lokalt partistöd för 2023. Redovisning av erhållet lokalt partistöd för 2023 har inkommit från samtliga berörda partier.

9. Fördelning av lokalt partistöd 2025

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa fördelning av partistöd 2025 i enlighet med bilaga.

Ärendebeskrivning

Kommunfullmäktige ska årligen besluta om det lokala partistödet inför kommande år. 

10. Fastställande av sammanträdesplan 2025

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att anta sammanträdesplan för 2025.

Ärendebeskrivning

Kommunfullmäktige beslutar årligen om sammanträdesplan för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Nämnderna har enligt reglemente själv rätt att besluta om sin sammanträdesplan, men ambitionen är att samordna nämnderna i en gemensam plan, så att handläggningstiden för ärenden minskar och beredningen blir effektivare. De datum som står i planen för nämnderna är preliminära, och i de flesta fall ännu ej beslutade av nämnderna. 

11. Revidering av kommunfullmäktiges arbetsordning

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta reviderad arbetsordning för kommunfullmäktige.

Ärendebeskrivning

Ordförande har gett kansliet i uppdrag att ta revidera kommunfullmäktiges arbetsordning i enlighet med det beslut som fattades 2024-02-26 § 13 angående att kommunfullmäktiges sammanträden ska hållas i Kulturhuset 51:an. 

12. Revidering av socialnämndens reglemente och arbetsordning

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta reviderat reglemente och arbetsordning för socialnämnden. Reglementet ersätter tidigare reglemente antaget 2023-11-20 § 127.

Ärendebeskrivning

Kommunfullmäktige beslutade 2023-06-19 att nämndernas reglementen skulle revideras för att inkludera ett stycke om att nämnderna är skyldiga att lämna in en handlingsplan vid ett negativt prognostiserat utfall jämfört med årsbudgeten. Vid revidering av socialnämndens reglemente 2023-11-20, med anledning av organisationsförändringar mellan socialförvaltningen och kommunledningsförvaltningen, föll delen om handlingsplanen bort. Socialnämndens reglemente behöver därför reviderades för att åtgärda detta. Följande föreslås läggas till under rubriken ”Ansvar och rapporteringsskyldighet”, 5 §:

Årsprognos görs efter tertial 1 och 2 och i det fall prognosen visar ett negativt prognostiserat utfall jämfört med årsbudgeten så ska nämnden upprätta en handlingsplan för att beskriva de åtgärder som ska vidtas för att uppnå en budget i balans. Handlingsplanen ska presenteras för kommunstyrelsen senast nästkommande kommunstyrelsesammanträde, om inte särskilda skäl föreligger.

13. Revidering av Lessebo kommuns föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att:

• anta revidering av Lessebo kommuns föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön.
• föreskrifterna börjar gälla 1 november 2024.

Ärendebeskrivning

Samhällsbyggnadsförvaltningen har tagit fram ett förslag på nya föreskrifter utifrån SKR:s cirkulär från 2012. Förvaltningen har även jämfört våra föreskrifter med andra kommuners föreskrifter. Samhällsbyggnadsförvaltningen föreslår att föreskrifterna moderniseras för att stämma överens med nuvarande lagstiftning och dagens tillämpning och handläggning. I förslaget görs följande förändringar:

• I § 1 förtydligas det att det är myndighetsnämnden som är ansvarig nämnd.
• I § 2 punkt 1 förtydligas det att det krävs tillstånd för en eller flera vattentoaletter.
• I § 4 punkt 2 görs ett tillägg om att man får ha upp till 5 hönor (utan tupp) inom detaljplanelagt område utan tillstånd från myndighetsnämnden.

Motivering till förändringen: I dagsläget hanteras alla ansökningar om att hålla höns i detaljplanelagt område av myndighet- och planeringsenheten på samhällsbyggnadsförvaltningen. Ansökan ska innehålla uppgifter om hönsens bostad, placering, förvaring av mat och omhändertagande av hönsspillning. Varje ansökan innebär att en miljöinspektör gör ett fysiskt besök på tilltänkt plats innan tillstånd ges.

Det är inte ovanligt att kommuner tillåter hushåll i detaljplanerat område att hålla upp till 5 höns, med undantag för tupp, utan att ansöka om tillstånd. I vårt län är det till exempel så i Tingsryds kommun och Växjö kommun (som nyligen gjorde samma förändring i sina lokala hälsoskyddsföreskrifter). Det är ovanligt att det kommer in klagomål på höns, och när det händer är den vanligaste anledningen till klagomålet högljudda tuppar. Vi bedömer därför att paragrafen kan ändras enligt ovan utan ökad risk för människors hälsa eller miljön. Det faktum att det inte finns någon rättslig påföljd, som till exempel en sanktionsavgift, om man håller höns utan tillstånd talar för att ändringen bör genomföras. Det nuvarande tillståndskravet innebär att de som ansöker om tillstånd är de som debiteras en kostnad för hanteringen av ansökan, medan de som låter bli att ansöka om tillstånd slipper undan så länge inga klagomål uppstår.

• I § 4 förtydligas även att tillstånd från myndighetsnämnden för djurhållning får förenas med villkor.
• I § 5 görs en förändring om att ett motordrivet fordon inom område med detaljplan får hållas i gång utomhus i högst 1 minut, i tidigare förskrifter gällde det inom hela kommunen.
• I 5 § görs även ett tillägg om att omedelbart tomgångskörningsförbud gäller fordon som stannat vid järnvägsövergång.
• I 6 § punkt 3 görs ett förtydligande om att spridning av gödsel inte får ske på ett sätt så att sjö eller annat vattendrag påverkas negativt.
• I 6 § görs även ett tillägg om att spridning av naturligt gödsel, slam eller annan orenlighet inom vattenskyddsområde ska anmälas till myndighetsnämnden.
• Hela 7 § är ett tillägg till föreskrifterna.
• Hela 8 § är ett tillägg till föreskrifterna och syftar till att skydda de enskilda vattentäkterna.
• Under rubriken ”Eldning” har tidigare § 12 har tagits bort, då detta redan finns föreskrivet i avfallsföreskrifterna och inte hör hemma i hälsoskyddsföreskrifterna. Eldning av trädgårdsavfall regleras i avfallsförordningen. Eventuella förändringar i hantering av dispens för eldning av trädgårdsavfall bör därför regleras i avfallsföreskrifterna.
• I 13 § och 14 § har enbart förtydligande gjorts med hänvisningar till relevant lagstiftning.

Det har även gjorts flera redaktionella förändringar. 

14. Taxa för överträdelse mot parkeringsregler m.m.

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta ny taxa för överträdelse mot parkeringsregler m.m.

Ärendebeskrivning

Samhällsbyggnadsförvaltningen har arbetat fram en ny taxa för överträdelse mot parkeringsregler m.m. Kommunpolisen kontaktade förvaltningen och efterfrågade en taxa lik den i Tingsryds kommun för att underlätta arbetet för poliser i yttre tjänst. Poliserna använder block med förtryckta parkeringsavgifter och det underlättar om blocken mellan kommunen är likadana. Eftersom taxan inte aktualiserats sedan 2016 ansåg förvaltningen att det var lämpligt att revidera taxan. 

15. Svar på motion gällande plan och policy för AI

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå motionen.

Ärendebeskrivning

Susanne Seluska (V) har inkommit med motion där hon yrkar

- att Lessebo kommun under innevarande eller nästa år tar fram en övergripande plan för hur Artificiell Intelligens kan användas i kommunens och kommunkoncernens verksamheter.
- att Lessebo kommun därefter tar fram en generell policy för användning av Artificiell Intelligens.
- att Lessebo kommun därefter tar fram specifika planer och policyer för förvaltningar, enheter och kommunala bolag för hur dessa ska använda Artificiell Intelligens.

Kommunfullmäktige beslutade 2024- 02-26 att överlämna motionen till kommunstyrelsen för beredning. Arbetsutskottet beslutade 2024- 03-26 att uppdra till kommunchef att ta fram förslag till svar på motionen. Kommunchef har tagit fram svaret tillsammans med ITchef och digitaliseringssamordnare. Lessebo kommun ser stora framtida möjligheter med Artificiell Intelligens (AI) och bevakar omvärlden och andra svenska kommuner med stort intresse, men precis som nämns i motionen så finns det också svårigheter och risker.

På grund av hur pass ny tekniken är, och i vilken takt den utvecklas, är en övergripande plan för hur kommunen ska använda AI svår att ta fram. AI bör snarare ses som ett av alla verktyg i verktygslådan när man jobbar med verksamhetsutveckling inom respektive förvaltning, bolag och enhet. Initiativ med stöd av AI hanteras då som utvecklings-/digitaliseringsinitiativ och utan att en specifik plan skapas för AI.

Det finns däremot ett behov av en central policy med målsättningen att minimera de risker som finns, som exempelvis oavsiktligt läckage av känslig information, bristande IT-säkerhet, dålig tillförlitlighet eller orättvisor. Man måste också tydliggöra frågor kring transparens och ansvar vid användandet av AI-system. Regeringen gav i augusti 2024 ett uppdrag till myndigheterna IMY och DIGG att ta fram riktlinjer för användningen av generativ artificiell intelligens inom den offentliga förvaltningen.

Riktlinjerna ska redovisas i januari 2025. Uppdraget ges i syfte att främja att generativ AI används inom den offentliga förvaltningen på ett effektivt, säkert och etiskt sätt och fungera som en vägledning och ett stöd för anställda på statliga myndigheter, kommuner och regioner utifrån juridiska, säkerhetsmässiga och etiska perspektiv. Lessebo kommun kommer att följa detta arbete och luta sig på detta i framtida framtagande av policy. Förvaltningen ser således positivt på motionens intentioner och kommer att fortsätta arbetet, men då de exakta förslagen ej anses kunna genomföras på beskrivet sätt, föreslås ett avslag på motionen. 

16. Svar på medborgarförslag angående cykel- och gångväg från Kronobergsgatan mot 25:an, längs den sk. Kopinan

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå medborgarförslaget, med hänvisning till samhällsbyggnadsnämndens yttrande.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande cykel- och gångväg i kanten av den sk. Kopinan i Lessebo. Kommunfullmäktige beslutade 2024-04-29 att överlämna förslaget till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2024-05-21 att sända över medborgarförslaget på remiss till samhällsbyggnadsnämnden. Samhällsbyggnadsnämnden yttrade sig som följer:

Samhällsbyggnadsnämnden rekommenderar att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att avslå medborgarförslaget med följande motivering:

”Kopinan” angränsar till område utpekat i översiktsplan för framtida utveckling av bostäder i Lessebo tätort. Eftersom området idag är underutvecklat, krävs stora insatser för att bygga en ny gång- och cykelväg. Vid eventuell exploatering av området som angränsar till ”Kopinan” skulle det dock vara möjligt att planera för ett rekreationsområde med gång- och cykelväg. Eftersom samhällsbyggnadsförvaltningen idag arbetar aktivt med att ta fram en plan för utveckling av en sammanhängande gång- och cykelväg vid den så kallade ”Dansbanerundan” i Djurhultsområdet anser nämnden anser att det i nuläget ska prioriteras.

Kommunledningsförvaltningen ser positivt på medborgarförslagets intentioner och kommer att i det fortsatta arbetet med samhällsutveckling att ta med sig förslaget. 

17. Svar på medborgarförslag angående att hålla höns i villaområde utan tillstånd

Beslut

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att bifalla medborgarförslaget.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande att hålla höns i villaområde utan tillstånd. Kommunfullmäktige beslutade 2024-04-29 att överlämna förslaget till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2024-05-21 att sända medborgarförslaget på remiss till Myndighetsnämnden. Svar önskades senast 2024-09-24. Myndighetsnämnden har yttrat sig enligt följande:

Myndighetsnämnden ställer sig positiva till medborgarförslaget. Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar just nu med en revidering av de lokala hälsoskyddsföreskrifterna. Samhällsbyggnadsförvaltningen har i den revideringen av föreskrifterna föreslagit att 5 hönor (utan tupp) ska kunna få räknas som sällskapsdjur och därmed får hållas inom detaljplanelagt område utan tillstånd från myndighetsnämnden, om detta sker på ett sådant sätt att olägenhet för omkringboende inte uppstår.

Myndighetsnämnden rekommenderar att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att bifalla medborgarförslaget. 

18. Inkommet medborgarförslag gällande möjligheten att köpa överbliven mat från skola/förskola

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande möjligheten att köpa överbliven mat från skola/förskola istället för att det kastas. 

19. Inkommet medborgarförslag gällande utökad allmän förskola

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande utökad allmän förskola med 20 timmar per vecka. Måndag-torsdag, 5 timmar per dag. 

20. Inkommet medborgarförslag gällande permanent badbrygga vid Gökaskratt

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande att bygga en permanent brygga vid Gökaskratts badplats i Hovmantorp. 

21. Inkommet medborgarförslag gällande övergripande synsätt på nedskräpning

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning.

Ärendebeskrivning

Medborgare har inkommit med förslag gällande nedskräpning och att ett övergripande synsätt tas fram för Lessebo kommun. 

22. Redovisning av obesvarade medborgarförslag oktober 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna redovisning av obesvarade medborgarförslag.

Ärendebeskrivning

Två gånger varje år ska medborgarförslag som inte har beretts färdigt och därmed inte blivit besvarade redovisas till kommunfullmäktige enligt fullmäktiges arbetsordning § 32. Där anges också att medborgarförslag ska besvaras inom ett år.

Följande medborgarförslag är obesvarade: Finns denna gång inga obesvarade medborgarförslag

23. Redovisning av obesvarade motioner oktober 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna redovisning av obesvarade motioner.

Ärendebeskrivning

Två gånger varje år ska motioner som inte har beretts färdigt och därmed inte blivit besvarade redovisas till kommunfullmäktige i enlighet med fullmäktiges arbetsordning § 31.

Följande motioner är för närvarande obesvarade: Denna gång finns inga obesvarade motioner.

24. Avsägelse från Markus Klasson (S)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna avsägelse från Markus Klasson (S)

Ärendebeskrivning

Markus Klasson (S) har inkommit med avsägelse från uppdrag som ersättare i socialnämnden 

25. Avsägelse från Markus Johannisson (C)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna avsägelse från Markus Johannisson (C)

Ärendebeskrivning

Markus Johannisson (C) har inkommit med avsägelse från uppdrag som ersättare i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. 

26. Avsägelse från Christian Bjelk (S)

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna avsägelse från Christian Bjelk (S)

Ärendebeskrivning

Christian Bjelk (S) har inkommit med avsägelse från ett av sina uppdrag. 

27. Valärenden

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att förrätta följande fyllnadsval:

Samhällsbyggnadsnämnden (innevarande mandatperiod) Som ersättare istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.
Valnämnden (innevarande mandatperiod) Som ersättare istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.
Lessebo Fjärrvärme AB (innevarande mandatperiod) Som ersättare istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.
Lessebohus AB (innevarande mandatperiod) Som ledamot istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.
AB Kyrkebyn 3 (innevarande mandatperiod) Som ledamot istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.
AB Lessebo Fastigheter (innevarande mandatperiod) Som ledamot istället för Ingmar Aronsson (KD), välja N.N.

Ärendebeskrivning

Ingmar Aronsson (KD) har avlidit. Fyllnadsval ska göras. 

28. Delgivningar

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar informationen till protokollet.

Ärendebeskrivning

Denna gång har följande inkommit för delgivning:

Socialnämnden - Individrapportering ej verkställda beslut januari-mars 2024 samt redovisning av Lex Sara-utredningar 2023.
Revisorerna - Granskningsrapport ägarstyrning Lessebo kommun
Länsstyrelsen - Beslut om efterträdarval och bilaga med aktuella ledamöter (KD)

Mötets avslutning

Mötestid: 28/10 2024 kl 18:00
Mötesplats: Kulturhuset 51:an i Lessebo

Mötets kallelse (öppnas i ny flik)

Kommunfullmäktige är kommunens högsta politiska organ. Kommunfullmäktige i Lessebo kommun har 35 ledamöter samt 19 ersättare, som inkallas vid behov, och leds av en ordförande och två vice ordförande. Lessebo kommun styrs av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet.

kommunfullmäktiges sammanträden är offentliga och textas i efterhand. Läs mer här.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Kronoberg på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.